czwartek, 17 lipca 2014

Praca rąk cz. I

Jeśli już siedzimy wygodnie w fotelu i mamy prawidłowo zapięte pasy należy popracować nad pracą rąk.
Po pierwsze prawidłowe ułożenie dłoni na kierownicy- mniej więcej "za dziesięć druga" z możliwością drobnych odchyleń. Ważne jest aby obie dłonie leżały na kierownicy a chwyt dłoni był pełny (palce od zewnętrznej a kciuk od wewnętrznej strony). Pozwoli to nam dużo lepiej panować nad samochodem w kryzysowej sytuacji, przyśpiesza czas reakcji, pozwala kierować pojazdem z większą precyzją oraz lepiej wyczuć jego zachowanie.
Skupmy się jednak na technice pracy rąk podczas skręcania, a dokładniej na metodzie szybkościowej. Aby zrozumieć jej zasadność należy przyjrzeć się jak działa nasze ciało. Mięśnie ręki są tak zbudowane, że z dużo większą siłą możemy ją zgiąć niż wyprostować. Przekłada się to również na jazdę samochodem- szybciej przekręcimy kierownicę gdy ręce cały czas zginamy. Poniżej schemat metody szybkościowej.
1. Położenie rąk przed skrętem w prawo.
2. Rozpoczynamy skręt- pracuje ręka prawa (zginana)
3. Prace przejmuje ręka lewa która po przekroczeniu "godziny pierwszej" również zaczyna się zginać. Prawa w tym czasie puszcza kierownice i wędruje do jej górnej części.
4. Obrót kierownicy prawą ręką, lewa wędruje ku górze.
5. Prawa dokręca kierownice po czym przechwytuje ją lewa.
6. Ponownie przełożenie do góry ręki prawej przy obrocie ręką lewą.
Metoda ta jest szczególnie przydatna na luźnej lub dziurawej nawierzchni, gdy niespodziewana przeszkoda może nam próbować "wyrwać" kierownicę z rąk. Pamiętać jeszcze należy aby przechwyty wykonywać płynnie- bez niepotrzebnego uderzania dłonią w koło sterowe. Zamiast tego lepiej ustawić palce nad godzinę dwunastą, przesuwać ją wzdłuż kierownicy zgodnie z kierunkiem obrotu i w okolicach godziny pierwszej uchwycić płynnie. Najefektywniejsza praca rąk jest między godzinami pierwszą a piątą.
Zachęcam do ćwiczeń i życzę powodzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz