wtorek, 16 grudnia 2014

Amatorski Turniej Samochodowy

Motosport jest jedną z najdroższych jeśli nie najdroższą rywalizacją sportową. Koszty sprzętu, treningów, startów czy awarii są wielokrotnie wyższe niż w większości innych dyscyplin. Nawet amatorski start pojazdem większym niż wózek kartingowy wiąże się z dużym ryzykiem wysokich kosztów. Jest jednak od tej reguły wyjątek.

W województwie łódzkim propagowaniem motosportu poza tradycyjnymi automobilklubami zajmuje się również Bractwo Rajdowe. Miałem ostatnio okazje osobiście uczestniczyć w organizowanych przez nich zawodach. Była to kolejna runda Amatorskiego Turnieju Samochodowego organizowanego w Głownie, na terenie prywatnym . Dużym atutem tej imprezy jest możliwość startu samochodem organizatora.
Zawody rozpoczynają się zazwyczaj w soboty późnym rankiem. Ponieważ byłem tam pierwszy raz zostałem zaznajomiony z kilkoma zasadami- tych zakrętów nie ciąć, w trakcie przejazdu obowiązkowy kask (można brać od organizatora) a samochodem się nie przejmować. Następnie przeszedłem do zapoznania z trasą. Składała się ona z prostej startowej, następnie sekcji zakrętów, kolejno duża i mała pętla po których wracamy w przeciwnym kierunku kolejno zakrętami oraz prostą do mety typu start-stop. Czas mierzony jest fotokomórką.

sobota, 13 grudnia 2014

Uporczywe uprzejmości

Większość ludzi uważa, że przepisy drogowe powstały po to abyśmy jeździli bezpiecznej. Pewna część kierowców zachowuje się tak, jakby były po to aby je łamać... Ja jednak należę do grupy która uważa, że kodeks powstał abyśmy jeździli szybciej.

Jeżeli poruszam się główną drogą w sznurze samochodów to najlepiej jest dla mnie abyśmy jechali płynnie a pojedyncze auta wyjeżdżające z boku mogą chwilę zaczekać. Tak jest szybciej, gdy jeden samochód stoi a 10 jedzie niż odwrotnie. Kompletnie niezrozumiałe jest więc dla mnie gdy kierowca przede mną zatrzymuje cały nasz "sznureczek" by przepuścić auto które właśnie dojeżdża do skrzyżowania z drogi podporządkowanej. Jaki sens ma ułatwienie życia jednemu użytkownikowi drogi gdy w tym czasie działamy na szkodę 5 innych?

poniedziałek, 8 grudnia 2014

7 sposobów na zamarznięte szyby

Zima zbliża się do nas wielkimi krokami, pojawiają się pierwsze mrozy oraz opady śniegu. Dla kierowców oznacza to walkę z brakiem przyczepności na jezdni, zaśnieżone podjazdy oraz zamarznięte szyby i lusterka. Te ostatnie niedogodności dotykają co rano tych którzy parkują "pod chmurką". Poniżej kilka sposobów jak walczyć z lodem na oknach.



1. Prawdopodobnie najpopularniejszą metodą jest oczyszczanie szyby za pomocą skrobaczki. Małym plastikowym narzędziem zdzieramy szkodliwą warstwę lodu. Metoda dość skuteczna, trochę pracochłonna i niestety niezbyt bezpieczna dla naszych szyb. Wystarczy, że w warstwie szronu znajdzie się drobne ziarenko piasku które dociśnięte rantem skrobaczki porysuje powierzchnie okna. Dlatego przed rozpoczęciem zdrapywania musimy być pewni, ze szyby były czyste przed zamarznięciem.

wtorek, 2 grudnia 2014

Bezpieczeństwo oczami urzędu

W Łodzi podobnie jak w każdym innym dużym mieście w kraju trwa obecnie remont wielu ulic. Z uwagi na utrudnienia w ruchu Urząd Miasta zachęca więc na różne sposoby do przesiadki do środków komunikacji publicznej. Również dałem się namówić, co niestety nie zawsze wychodzi na dobre.
Widok na skrzyżowanie od strony północnej.

Skrzyżowanie ulic Strykowskiej i Rogowskiej jest bardzo ruchliwe, głównie przez to, że ul. Strykowska jest do tej pory jedynym sensownym połączeniem miasta z węzłem autostradowym w Strykowie skąd ruch kieruje się do i z Warszawy oraz Gdańska. Znajdują się tu 2 przystanki MPK- po jednym z każdej stronie drogi. Ponadto od strony zachodniej jest osiedle a od wschodniej nieduże zakłady pracy. Całość możecie zobaczyć tu: mapa.

niedziela, 30 listopada 2014

Fakty i mity ekojazdy

Ekojazda jest w Polsce coraz popularniejsza. Paliwo z roku na rok staje się droższe w związku z czym każdy chciałby trochę zaoszczędzić na spalaniu. Niestety wiedza kierowców w tym zakresie jest niewielka, wielu z nich widzi więcej minusów niż plusów takiej techniki jazdy. Przyjrzyjmy się bliżej typowym opiniom na ten temat.

1. Ekojazda jest powolna.
Jeśli chcemy oszczędzać paliwo to musimy robić to z głową. Przyśpieszając delikatnie na dłuższym odcinku np 500m spalimy więcej paliwa niż przyśpieszając dynamiczniej na odcinku 200m a pozostały odcinek jadąc z równą prędkością. Pomimo, iż chwilowo komputer może nam pokazać wysokie spalanie to trwa ono dużo krócej niż gdy przyśpieszamy powoli a spalanie chwilowe jest niewiele niższe. Pedał gazu należy wciskać na 3/4, wówczas stosunek spalania do przyśpieszenia jest optymalny. 

środa, 19 listopada 2014

Martwy punkt

Niektórzy w trakcie nauki jazdy, inni z opowieści a co bardziej pechowi dopiero po stłuczce dowiadywali się czym jest "martwy punkt". To fragment drogi tuż za nami (z lewej lub prawej strony) którego nie widzimy już w lusterku ani jeszcze w bocznej szybie. Czy należy w związku z tym wzmożyć dodatkowo naszą czujność, dokleić śmieszne lustereczko czy może pogodzić się z tym ryzykiem? Nie ma lepszego sposobu?
Powyższy schemat pozwoli nam przeanalizować pole widzenia typowego kierowcy. Lusterko wsteczne pokazuje co dzieje się za nami ale wyłącznie na naszym pasie. Nieco dalej w lewo sięga lusterko boczne. Ustawione jest ono jednak w ten sposób, że obraz w nim częściowo pokrywa się z widokiem w tym pierwszym. Ponadto pokazuje również częściowo bok auta, co zawęża pole widzenia. Boczna szyba pozwala nam kątem oka kontrolować lewy pas, jednak dopiero w momencie gdy samochód który nas dogania jest już niemal na wysokości naszego fotela. Miejsce w którym może "ukryć" się przed nami inny samochód jest dość duże.

środa, 12 listopada 2014

Zielona strzałka

Sygnalizator z dodatkową strzałką z boku jest bardzo popularny na naszych skrzyżowaniach. Pomimo to większość kierowców nie potrafi się przy nim przepisowo zachować. Czy zatrzymywanie się przed nim faktycznie ma sens?
Na początek przypomnijmy sobie podstawowe przepisy. Sygnalizator  a) oznacza możliwość bezkolizyjnego skrętu na w prawo. Widząc go na swojej drodze możemy bez przeszkód i bez zatrzymywania się przejechać przez skrzyżowanie, jednak wyłącznie w kierunku wskazanym przez strzałkę. Z kolei b) jest to podstawowy sygnalizator oznaczający stop, jednak posiada dodatkową warunkową strzałkę do skrętu w prawo. Oznacza ona, że po zatrzymaniu pojazdu oraz przepuszczeniu wszystkich innych uczestników ruchu (piesi, kierowcy, rowerzyści itp) możemy skręcić w prawo. Strzałka ta dotyczy wyłącznie skrętu w prawo.