środa, 10 września 2014

10 Złotych Zasad bezpiecznej jazdy

W 2011 roku Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) wspólnie z firmą Michelin w ramach kampanii FIA Action for Road Safety podjęła inicjatywę Golden Rules. Jest to zbiór 10 Złotych Zasad jakie powinien przestrzegać każdy uczestnik ruchu aby czuć się bezpiecznie na drodze. Działania te poparły gwiazdy sportu jak choćby Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Sébastien Loeb.

Nad Wisłę akcja ta dotarła w ubiegłym roku podczas 70 Rajdu Polski. Przetłumaczono wówczas złote zasady na nasz język. W tym roku inicjatywa nabiera jednak rozmachu i do jej promowania przyłączyły się znani polscy sportowcy. Poniżej pełna lista, wraz z nazwiskiem osoby promującej dane hasło.

Złote Zasady FIA
1. Zapinam pasy. Jestem odpowiedzialny za bezpieczeństwo wszystkich pasażerów.
Krzysztof Skorupski
2. Przestrzegam przepisów ruchu drogowego. Zasady są po to, by nas chronić .
Michał Kościuszko
3. Jeżdżę z dozwoloną prędkością. Mój samochód jest z metalu, piesi i dzieci - nie.
Jan Chmielewski
4. Sprawdzam opony. Kontroluję bieżnik i ciśnienie, także w kole zapasowym.
Szymon Kornicki
5. Prowadzę tylko na trzeźwo. Pijany lub odurzony stanowię niebezpieczeństwo.
Krzysztof Hołowczyc
6. Chronię dzieci. Przewożę je w fotelikach.
Kajetan Kajetanowicz
7. Jestem uważny. Telefonowanie czy smsowanie zwiększają zagrożenie.
Tomasz Kuchar
8. Przerywam podróż, gdy jestem zmęczony. Lepiej dotrzeć późno niż wcale.
Małgorzata Rdest
9. Jeżdżę w kasku. Motocykle i rowery nie chronią głowy.
Rafał Sonik
10. Jestem uprzejmy. Szanuję innych kierowców.
Wojciech Chuchała

Ponadto w Polskie wersji dodano jeszcze dwie Złote Zasady:
Nie parkuję  na kopercie.
Bartosz Ostałowski
Pieszy zawsze pierwszy.
Beata Bublewicz    Andrzej Witkowski    mł. insp. Marek Konkolewski

Kampania promocyjna ruszyła we wrześniu, gdyż początek roku szkolnego to szczególnie niebezpieczny okres na naszych drogach, zwłaszcza dla najmłodszych. Dodatkowo dzień staje krótszy, częściej pojawiają się mgły, deszcze, niedługo na jezdnie zaczną spadać z drzew liście. Warto przyswoić sobie na ten czas zasady bezpiecznej jazdy.

9 komentarzy:

  1. Zasada 2 oraz 3 zakłada że prawo jest logiczne a znaki ograniczenia prędkości oraz wszelkie nakazy i zakazy stawiane są tylko tam gdzie jest to wymagane względami bezpieczeństwa. Tymczasem tylko ci co wcale nie poruszają się po drogach jeszcze w to wierzą. Każdy inny wie że tak nie jest, Zatem te zasady mogą sobie w 4 litery wsadzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli widzisz źle ustawiony znak- reaguj u zarządcy drogi. Ostatnio coraz częściej spotykam się z usuwaniem starych i nieaktualnych znaków.
      Ponadto zachęcam jeszcze do zapoznania się z tym wpisem Szybkość bezpieczna

      Usuń
  2. Świetna robota Panie Zbigniewie. Kapitalne teksty!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystkie wyżej przytoczone zasady przyswoiłem na kursie na prawo jazdy. Nauka jazdy przebiegła u mnie bardzo sprawnie, kompetentny instruktor oraz wsparcie ze strony szkoły jazdy, do której się zapisałem, przyczyniły się do tego, że udało mi się zdać już za pierwszym razem. Takim osiągnięciem nie może pochwalić się nawet mój brat, który obecnie jest zawodowym kierowcą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja niestety miałam taką sytuację i nie życzę nikomu. Jechałam sama w nocy do Niemiec i wyleciała mi na drogę sarna. Odskoczyłam, by jej nie uszkodzić i uderzyłam w drzewo. Samochód z przodu był dość mocno poturbowany. Na szczęście zachowałam spokój i zadzwoniłam po https://www.laweta-swiecko.com.pl/ bo kojarzyłam, że obsługują też na terenie Niemiec. Przyjechali bardzo szybko i mi pomogli, za co jestem im ogromnie wdzięczna.

    OdpowiedzUsuń
  5. Warto znać te informacje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń