czwartek, 4 września 2014

Rondo dwupasmowe

Dwupasmowe ronda już od pierwszych lekcji nauki jazdy sprawiają kierowcom kłopoty. O ile tam gdzie mamy sygnalizacje świetlną i wyznaczone pasy do skrętu zaczynamy sobie radzić po kilku przejazdach, o tyle skrzyżowania bez szczegółowych oznaczeń wciąż są dla wielu trudnym zadaniem.

Przede wszystkim przypomnijmy sobie podstawowe przepisy. Pas zewnętrzny (prawy) służy do skrętu w prawo oraz jazdy na wprost a pas wewnętrzny (lewy) do skrętu w lewo oraz do zawracania. W szczególnych przypadkach- gdy pas zewnętrzny jest zakorkowany lub zajęty możemy z pasa wewnętrznego pojechać prosto.
Ponadto pamiętajmy jak należy zjeżdżać na prawy pas. Przede wszystkim musimy upewnić się, że nikomu nie zajedziemy drogi ani nie spowodujemy kolizji. To my zmieniamy pas więc naszym obowiązkiem jest ustąpić pierwszeństwa. Poza tym nie możemy wykonać tego manewru zbyt wcześnie. Zjeżdżamy do zewnętrznej dopiero po minięciu zjazdu poprzedzającego ten do którego zmierzamy. Jeśli zrobimy to zbyt wcześnie, wówczas kierowcy oczekujący na wjazd mogą wymusić na nas pierwszeństwo. Jeżeli zaś kierowca z prawego pasa jedzie równolegle do nas i skręca tam gdzie my, wówczas możemy skręcić jednocześnie z nim- on z pasa zewnętrznego na prawy a my z wewnętrznego na lewy.
Pamiętajmy również o kierunkowskazach. Włączamy je dopiero przy zjeździe z ronda (lub zmianie pasa na zewnętrzny) i zawsze jest to kierunkowskaz prawy. Nie ma potrzeby sygnalizowania czegokolwiek przed wjazdem, możemy w ten sposób jedynie wprowadzić w błąd.

Szczególnym przypadkiem ronda dwupasmowego jest rondo turbinowe. Choć wygląda ono trochę dziwnie to w rzeczywistości jest bardzo proste w użyciu. Oba pasy ruchu kierują nas zgodnie z przepisami bez potrzeby jego zmiany- pas wewnętrzny przechodzi po przejechaniu połowy ronda w pas zewnętrzny. Dzięki temu nie martwimy się o to, czy uda nam się zjechać w odpowiednią ulicę. Ponadto taki układ utrudnia dziwne manewry typu: zawracanie pasem prawym.
Jeśli wydaje Ci się, że rozumiesz jak należy po rondzie jeździć (lub, że właśnie zrozumiałeś) to prawdopodobnie wyprowadzę Cię z błędu. Sprawdź sobie proszę czym jest magiczne rondo i zastanów się jak zachowałbyś się na drodze wjeżdżając na nie po raz pierwszy. Dodam jeszcze że na tym rondzie obowiązuje ruch zgodny z ruchem wskazówek zegara oraz ruch przeciwny.
Czekam na wasze odpowiedzi w komentarzach.


32 komentarze:

  1. Podejrzewam, że znaczna większość kierowców nie poradziła by sobie z bezbłędnym przejechaniem "Magicznego ronda", w tym również i ja :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogólnie fajny blog... ale zmień tytuł artykułu bo z pośpiechu pewnie napisałeś ,,pasmowe" a powinno a nawet musi być ,,pasowe":) dwupasmowe może być radio.... nie żebym się czepiał, ale skoro cały artykuł jest profesjonalny to niech tytuł też będzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polonistą nie jestem ale z tego co się dowiedziałem to zarówno forma "pas drogowy" jak i "pasmo drogowe" są prawidłowe, jednak przymiotnik "dwupasmowe" jest dużo popularniejszy i częściej stosowany w naszym języku. http://www.polskieradio.pl/9/305/Artykul/216079,Pasy-ruchu-pasma-ruchu-%E2%80%93-dwupasmowa-czy-dwupasowa

      Usuń
    2. Też nie jestem polonistą. Swoją drogą ciekawy temat ten z polskiego radia :)

      Usuń
    3. Językowo są poprawne, ale Kodeks Drogowy używa i definiuje jedynie PAS RUCHU. Zatem rondo może być dwupasowe. Nie może w żadnym razie być dwupasmowe.

      Usuń
  3. Zbigniewie, nie podajesz źródła przepisów. Czy jesteś pewny, że przepisy mówią o tym w którą stronę można jechać z których pasów ronda? Jeśli tak to mógłbyś je zacytować? Pozdrawiam, Jacek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma przepisów szczegółowych dotyczących jazdy na rondzie dlatego stosuje się przepisy ogólne. Artykuł 22 prawa o ruchu drogowym mówi wyraźnie, że na drodze jednokierunkowej skręcając w lewo należy trzymać się lewej krawędzi jezdni a skręcając w prawo prawej krawędzi.

      Usuń
    2. Tu nie ma żadnych skrętów w lewo, są tylko skręty w prawo...

      Usuń
    3. skret w prawo jest przy zjezdzaniu z ronda i wtedy powinno sie zmieniac pas na prawy ustepujac pierszenstwa osobie po prawej stronie. Punktem odniesienia jest droga wjazdu więc kolegą jest skręt w lewo :p

      Usuń
    4. Nie ma skretu w lewo czy jazdy na wprost przez rondo, zrozum. Jestes w ruchu okreznym i mozesz tylko z niego zjechac w prawo.

      Usuń
  4. Panie Zbigniewie. Powiela Pan bezmyślnie książkowe teorie, zamiast popatrzeć na Skrzyżowanie o ruchu okrężnym w rozumieniu znaku C-12, na wlotach którego nie ma strzałek kierunkowych, a pasy ruchu, zgdodnie z dyspozycją znaku C-12 biegną jedynie okrężnie. To, że na wlocie nie ma strzałek nie upowaznia do twierdzenia, że obowiązuja ogólne warunki ruchu, bo od nich wazniejszy jest znak nakazu Ruch okrężny, co zostało zmaterializowane w postaci okrężnie biegnących pasów ruchu. Nie ma tu skretów w lewo i jazdy na wprost, bo jadąc bez zmiany pasa ruchu jedzie się w kółko - bezkierunkowo. Skcić mozna jedynie w prawo. Dojazd prawym pasem i wjazd na pas zewnetrzny, bo zamierzając skręcić na skrzyzowaniu w prawo (nie jest powiedziane w które prawo) należy zając przed wjazdem na skrzyżowanie prawy pas ruchu (art. 22.2.1) Wjazd to kontynuacja jazdy na wprost, bo skret dopiero będzie jak juz wjadę na skrzyzowanie, więc nic sie nie sygnalizuje. Wewnetrzny pas jest tylko do wyprzedzania i omijania, a zjazd TYLKO z pasa zewnętrznego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tu jest wszystko o ruchu okrężnym https://docs.google.com/presentation/d/1aHAirmKfOZz_oOhPZX2Y4_uWlQlTodPhhPNTy_J7sYY/edit#slide=id.p

    OdpowiedzUsuń
  6. Znalazłem coś takiego. Rondo "okrężne" i "kierunkowe", czym się różnią, każdy widzi. Pierwsze nie ma strzałek na wlotach a pasy ruchu biegną, zgodnie z dyspozycją znaku C-12, jedynie okrężnie. Jak na nich jechać? Tak jak pozwala na to Kodeks drogowy. Skoro pasy ruchu biegną jedynie okrężnie, to jadąc nimi nigdzie się nie skręca, więc wjazd i jazda okrężna są kontynuacją jazdy na wprost (prawy pas ruchu i bez kierunkowskazu) - art. 16 ust. 4 prd. Wolno wyprzedzać i do tego służy pas wewnętrzny - art. 24 ust. 7, art. 22 ust. 4, art. 22 ust. 5 prd. Każdy zjazd to skręt w prawo, więc tylko z zewnętrznego pasa ruchu, po uprzednim zasygnalizowaniu zamiaru - art. 22 ust. 2 pkt. 1, art. 22 ust. 5 prd. Takie skrzyżowanie typu RONDO nazywa się w całości "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" wg znaku C-12. ---------
    Te drugie ronda "kierunkowe", mają na wlotach strzałki kierunkowe i pasy ruchu prowadzące wprost do zjazdów. Tu wybiera się kierunek jazdy i pas ruchu oraz skręca w lewo, w prawo i jedzie na wprost, jeżeli nie zabrania tego oznakowanie. Nie jest to "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym", bo ruch jest na nim kierunkowy. Jak się jedzie? Zgodnie z Kodeksem drogowym i kierunkowym oznakowaniem poziomym - Tu jazda okrężna to permanentny skręt w lewo przy wyspie. Zjazdy, oprócz skrętu w prawo, to jazda na wprost swoim pasem ruchu aż do drogi wylotowej. WSZYSTKO NA TEMAT ROND.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba najwłaściwsze podejście do jazdy na rondach dwupasowych na filmie

    https://www.youtube.com/watch?v=QNthF0BCOh4

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na filmie pokazano zasady ruchu na skrzyżowaniach z wyspą bezprawnie oparte na prawie brytyjskim tylko u nich stosowanym. Nie są zgodne ani z Konwencją wiedeńską ani obowiązującym w Polsce prawem. Stosowane są BEZPRAWNIE w WORD-ach których dyrektorzy zrzeszeni są w KRA. Wg autora mają być uniwersalnymi zasadami ruchu, gdyż na Wyspach nie maja wyznaczonych pasów ruchu. Ci których nauczono, że zjazd jest dozwolony tylko z pasa zewnętrznego niech zapamiętają, że dotyczy to tylko "skrzyżowań o ruchu okrężnym" czyli tych na których pasy ruchu biegną JEDYNIE OKRĘŻNIE. Na tych obiektach na których pasy ruchu biegną do dróg wylotowych należy jechać zgodnie ze wskazaniami strzałek na ich wlotach i jezdni.

      Usuń
    2. Na filmie pokazano zasady ruchu na skrzyżowaniach z wyspą bezprawnie oparte na prawie brytyjskim tylko u nich stosowanym. Nie są zgodne ani z Konwencją wiedeńską ani obowiązującym w Polsce prawem. Stosowane są BEZPRAWNIE w WORD-ach których dyrektorzy zrzeszeni są w KRA. Wg autora mają być uniwersalnymi zasadami ruchu, gdyż na Wyspach nie maja wyznaczonych pasów ruchu. Ci których nauczono, że zjazd jest dozwolony tylko z pasa zewnętrznego niech zapamiętają, że dotyczy to tylko "skrzyżowań o ruchu okrężnym" czyli tych na których pasy ruchu biegną JEDYNIE OKRĘŻNIE. Na tych obiektach na których pasy ruchu biegną do dróg wylotowych należy jechać zgodnie ze wskazaniami strzałek na ich wlotach i jezdni.

      Usuń
  8. Witam,
    niestety muszę się zgodzić z poprzedzającymi komentarzami dotyczącymi pasów ruch - jeździmy po pasach ruchu a nie po pasmach ruchu w związku z tym nie ma jezdni pasmowych.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. A odchodząc trochę od tematu jak wytłumaczyć instruktorowi czy egzaminatorowi, że na rondzie nie włącza się lewego kierunkowskazu?

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny materiał - dobra robota!

    OdpowiedzUsuń
  12. Cenne uwagi zostały w materiale uściślone - dobrze napisany tekst, nie ma co;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Te ronda są mega proste, wystarczy lekko pomyśleć żeby wiedzieć o co chodzi. Nie rozumiem ludzi którzy się gubią na czymś takim. Co dopiero jak wjadą na 3 czy cztero pasmowe rondo aka skrzyrzowanie

    OdpowiedzUsuń
  14. A bzdura że proste. Myślałam że wszystko wiem, a skończyło się tym że złamałam przepisy i dostałam mandat. Teraz tylko myślę, jak to szybko załatwić i chyba z tego portalu skorzystać https://zaplacmandat.pl/ . Będzie też taniej

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawe skąd wywodzi się to, że ludzie boją się tych dwupasmowych rond. W teorii i praktyce są banalne. Niestety takie zaniedbania jak nie włączanie kierunkowskazów prowadzą do wielu kolizji i niebezpiecznych sytuacji. Są miasta w których kierowcy potrafią przejechać takie rondo bez problemu. Jednym z nich jest Słupsk. Ruch odbywa się płynnie i wszyscy włączają kierunki, a jazda staje się przyjemna.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo dobrze wyjaśnione zasady ruchu na rondzie dwupasmowym. Warto o nich pamiętać i je stosować

    OdpowiedzUsuń
  17. Dużoprzydatnych informacji

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  19. Czasami to wydaje się takie skomplikowane

    OdpowiedzUsuń