czwartek, 24 lipca 2014

Nadsterowność

Jest to drugi obok podsterowności rodzaj poślizgu samochodu. Polega on mówiąc w skrócie na ucieczce tyłu samochodu w bok, tj na skręceniu samochodem bardziej niż wynikałoby to ze skrętu kierownicy.

Poślizg nadsterowny występuje najczęściej w samochodach z tylnym napędem, jeśli w momencie gdy mamy skręcone koła wciśniemy zbyt dużo gazu co powoduje zerwanie przyczepności tylnej osi. Inną popularną przyczyną jest wejście zbyt szybko w zakręt (lub jak niektórzy wolą w zbyt ostry zakręt) szczególnie na śliskiej nawierzchni. Wówczas tył auta pod wpływem siły odśrodkowej kieruje się do zewnętrznej strony zakrętu.
W autach z przednim napędem najczęściej popełnianym błędem prowadzącym do nadsterowności jest gwałtowne wciskanie hamulca gdy koła w samochodzie są skręcone. W wyniku tego działania środek ciężkości przenoszony jest na przód co poprawia przyczepność osi kierującej pojazdem jednak zmniejsza również nacisk na oś tylną. Wówczas zmniejsza się przyczepność kół tylnych co w połączeniu z działaniem siły odśrodkowej wprowadza auto w poślizg nadsterowny. Wystrzegajmy się ostrego hamowania w zakręcie.
Całe szczęście wyjście z nadsterowności autem o przednim napędzie nie jest takie trudne. W pierwszej kolejności musimy unikać wciskania sprzęgła czy hamulca gdyż może to jedynie pogłębić poślizg. Należy skontrować płynnie kierownicą i ostrożnie dodać gazu, wówczas przednie koła które przyczepności jeszcze nie utraciły pociągną za sobą tylną oś i pozwolą na wyprostowanie całego toru jazdy.
Sztuka unikania poślizgu nadsterownego w aucie tylnonapędowym jest już trudniejsza do opanowania. Polega przede wszystkim na umiejętnym operowaniu gazem gdyż ma on wówczas taki sam wpływ na tor jazdy jak ruchy kierownicą.
Na koniec polecam obejrzeć film z udziałem Michała Kościuszki nt poślizgów nadsterownych oraz podsterownych:

3 komentarze: