poniedziałek, 21 lipca 2014

Podsterowność

Pojęcia podsterowność oraz nadsterowność mimo, iż coraz częściej występują w naszym języku to dla wielu kierowców wciąż są hasłem tajemniczym niczym "spalony" dla niewtajemniczonej żony. Przybliżmy teraz pierwsze z pojęć.
Podsterowność najprościej mówiąc występuje gdy mamy skręcone koła a samochód jedzie prosto.
Przyczyn takiej sytuacji może być wiele ale bezpośrednio odpowiada za to brak lub słaba przyczepność przednich kół. Wynika to np ze śliskiej nawierzchni, złego stanu opon lub błędów kierującego. Klasycznym uchybieniem jest np dodawanie gazu przed zakrętem (gdy np spostrzeżemy, że za mocno przed nim dohamowaliśmy). Powoduje to uniesienie przodu auta oraz przeniesienie środka ciężkości bliżej tyłu samochodu. W konsekwencji na przedniej osi docisk jest za mały i skręcenie kół nie powoduje zmiany toru jazdy a jedynie poślizg tych kół. Jest to sytuacja dla kierowcy bardzo nieprzyjemna oraz niebezpieczna.
Ponieważ prościej jest zapobiegać niż leczyć warto wiedzieć jak należy się zachować aby uniknąć podsterowności. Polecam zwrócić uwagę na kierowców praktykujących jazdę sportową. Już na amatorskich imprezach uczą się oni aby przed każdym niebezpiecznym lub gwałtownym zakrętem zahamować tuż przed skrętem kierownicą. Wystarczy nieraz drobne "puknięcie" pedału hamulca by auto przechyliło się nieco do przodu, przesuwając tam swój środek ciężkości. Tworzy to większy docisk na przednie koła co przekłada się na lepszą przyczepność oraz sterowność samochodu.
Na koniec dla utrwalenia obrazek: 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz