wtorek, 22 lipca 2014

Praca rąk cz. II

Dziś kolejne techniki pracy rąk na kierownicy.
Metoda siłowa (skręt w prawo):
1. Położenie rąk przed rozpoczęciem manewru.
2. Prawa ręka skręca kierownice, lewa ześlizguje się w dół.
3. Lewa ręka przechwytuje kierownice.
4. Lewa ręka obraca kołem kierownicy, prawa ześlizguje się w górę.
Jest to sposób podstawowy, bardzo prosty, polecany szczególnie młodym kierowcom.


Metoda szybkościowa jedną ręką (skręt w prawo):
1. Położenie ręki prze rozpoczęciem manewru.
2. Skręt kierownicą w prawo i przejście stopniowe do chwytu otwartego.
3. Kierowanie kierownicą chwytem otwartym (należy szczególnie uważać by w tym momencie kierownica nie wyślizgnęła się gdyż mamy nad nią małą kontrolę).
4. Stopniowe przejście z chwytu otwartego do chwytu zamkniętego.
5. Zamknięcie dłoni na kierownicy (chwyt zamknięty).
6. Kierowanie chwytem zamkniętym.
Jest to metoda bardzo szybka (3 razy szybsza od siłowej) jednak dużo mniej bezpieczna i mniej precyzyjna. Polecana szczególnie przy niedużych prędkościach oraz gdy mamy dobrą przyczepność.  Niebezpieczna w trudnych warunkach (luźna nawierzchnia, koleiny, wyboje).
Sam chętnie stosuje tą metodę również do odkręcania kierownicy. Niebezpiecznie jest ją puszczać wówczas "luzem" gdyż w nieprzewidzianej sytuacji tracimy na moment kontrolę nad autem i opóźniamy czas reakcji. Dlatego pamiętajmy by dłonie cały czas trzymały kierownicę.

Możemy również pokonywać zakręty odpowiednio przekładając rękę na koło kierownicy jeszcze przed wykonaniem obrotu. Np. przy skręcie w lewo przekładamy lewą rękę na prawą stronę. Jest to metoda szczególnie przydatna gdy dobrze znamy zakręt i wiemy jak mocno należy kierownicą skręcić. Stosują szczególnie kierowcy wyścigowi którzy znają tor na pamięć.
Zachęcam do ćwiczeń i doskonalenia techniki jazdy.
Część pierwsza

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz