środa, 16 lipca 2014

Pozycja za kierownicą

We wczorajszym poście wspomniałem o prawidłowej pozycji na fotelu. Jest ona bardzo ważna, szczególnie za kierownicą. Ma wpływ zarówno na nasze bezpieczeństwo, szybkość reakcji, zmęczenie czy też ogólnie nasze zdrowie.
Najczęściej mówi się, że wystarczy jeżeli kierowca w czasie jazdy ma ręce na kierownicy lekko ugięte a po wciśnięciu sprzęgła lekko zgięte kolano. Jest to jednak za mało. Aby sprawdzić czy przyjmujemy prawidłową pozycję za kierownicą należy wykonać prosty test:
- plecy opieramy całą powierzchnią o fotel (wygodnie)
- lewą nogą swobodnie wciskamy do oporu sprzęgło (na zgiętym kolanie)
- lewą, ugiętą ręką trzymamy pewnie kierownicę na samej górze (lub opieramy tam lekko nadgarstek)
- prawą ręką wrzucamy bieg w jak najdalszym od nas położeniu (zazwyczaj 5-ka)
Jeśli uda nam się to wszystko wykonać bez odrywania pleców a szczególnie łopatek od fotela wówczas pozycja jest prawidłowa. Jeśli nie to korygujemy w tej kolejności:
- przesuwamy fotel
- ustawiamy oparcie
- ustawiamy kierownicę
- ustawiamy pedały
Dwie ostatnie pozycje nie są niestety możliwe do ustawienia we wszystkich samochodach.
Ponadto nie zapominajmy o prawidłowym ustawieniu nagłówka. Jego czubek powinien znajdować się kilka centymetrów powyżej czubka głowy. Jest to szczególnie ważne, gdyż podczas wypadku możemy zostać "podrzuceni" w fotelu a nasza głowa bezwładnie poleci do tyłu. jeśli zagłówek będzie zbyt nisko może dojść do poważnych uszkodzeń kręgosłupa. 
Są to absolutne podstawy, dla wielu oczywiste jednak pomagają nam podróżować w bardziej komfortowych warunkach oraz lepiej kontrolować samochód, dlatego warto się do nich dostosować nawet jeśli z początku wydają się "niewygodne". Nasz organizm szybko się dostosuje do nowej pozycji i odwdzięczy się mniejszym zmęczeniem w trakcie długich wakacyjnych wojaży.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza